ته چین یکی از غذاهای سنتی و بسیار قدیمی ایران است . ته چین مرغ و بادمجان یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که معمولا برای مجالس و مهمانی ها تهیه می شود. در مهمانی ها و جشن های سلف سرویس ته چین قالبی را میتوان تهیه کرد و به عنوان فینگر فود از آن استفاده کرد. در این مقاله طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان را به صورت مرحله به مرحله آموزش می دهیم.  

مواد لازم برای ته چین بادمجان و مرغ مجلسی

  • برنج : ۴ پیمانه

  • سینه یا فیله مرغ : ۵۰۰ گرم

  • بادمجان : ۴ عدد

  • تخم مرغ : ۳ عدد

  • زرده تخم مرغ : ۲ عدد

  • ماست چکیده ترش : ۱۵۰ گرم

  • زعفران دم کرده : نصف فنجان

  • گلاب : ۲ قاشق غذاخوری

  • زرشک   : ۴ قاشق غذاخوری

  • خلال پسته و بادام : به میزان دلخواه

  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم

  • دارچین و زنجبیل : به میزان لازم

  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان خوشمزه

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان خوشمزه و رستورانی

  1. برای تهیه ته چین مرغ و بادمجان مجلسی در ابتدای کار فیله های مرغ را به صورت نواری نازک برش می دهیم، سپس فیله های مرغ را نمک و فلفل می زنیم تا مزه دار شوند. در ادامه روی فیله ها را می پوشانیم و اجازه می دهیم فیله ها استراحت کند.
  2. در این مرحله بادمجان ها را می شوییم، سپس با پوست به صورت حلقه ای نازک برش می دهیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس به آن مقداری روغن اضافه می کنیم تا کمی داغ شود و سپس ورقه های بادمجان را به آن اضافه میکنیم.
  3. حالا دو طرف بادمجان ها را به طور کامل سرخ می کنیم. در ادامه برنج را درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مقداری آب را همراه با نمک به برنج اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج خیس بخورد.
  4. در این مرحله تخم مرغ را درون یک ظرف میشکنیم، سپس خوب مخلوط می کنیم تا بافت تخم مرغ از هم باز شود. در ادامه گلاب و زعفران دم کرده را به تخم مرغ اضافه می کنیم، مجددا با همزن دستی هم میزنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود.
  5. در این مرحله ماست چکیده ترش را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس با همزن دستی خوب مخلوط می کنیم تا مواد به طور کامل ترکیب شوند . ابتدا یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.
  6. سپس ۱ قاشق چایخوری نمک به همراه برنج خیس خورده به قابلمه اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا دانه های برنج به هم نچسبند. در ادامه اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.
  7. پس از اینکه اطراف دانه های برنج کاملا نرم شدند و مغز آن کمی سفت بود برنج را آبکشی می کنیم، سپس برنج را کنار می گذاریم و اجازه می دهیم تا خنک شود. در ادامه برنج نیم پز را کم کم به مخلوط تخم مرغ و ماست اضافه می کنیم.
  8. به آرامی برنج را با مواد زیر و رو می کنیم تا مواد و برنج با هم کاملا مخلوط و یکدست شود. در ادامه خلال پسته و خلال بادام را درون گلاب قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم تا خیس بخورد.
  9. یک ظرف مناسب فر برمی داریم در این مرحله فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم، فر کاملا گرم شود. کف و دیواره های ظرف را به کمک برس با مقداری روغن به طور کامل چرب می کنیم که به از پخت ته چین به راحتی از ظرف جدا شود.
  10. حالا از مخلوط برنج و تخم مرغ کف ظرف می ریزیم، سپس با پشت قاشق آن را فشار می دهیم تا فشرده و منسجم شود. سپس ابتدا ورقه های بادمجان را کنار هم روی برنج می چینیم بعد مرغ های نواری را به ترتیب روی بادمجان قرار می دهیم.
  11. در این مرحله برای طعم بهتر روی مرغ های نواری، مقداری پودر زنجبیل و پودر دارچین می پاشیم، سپس خلال پسته و خلال بادام را که با گلاب مزه دار کرده ایم را به همراه زرشک مخلوط می کنیم و روی مرغ های نواری مزه دار شده را به صورت پخش می ریزیم.
  12. در این مرحله مجددا روی گوشت مرغ های نواری برنج می ریزیم، سپس به صورت یکنواخت روی همه مواد را می پوشانیم .\دوباره روی این مواد برنج را می ریزیم و خوب فشرده می کنیم درب قابلمه را می گذاریم و بمدت ۵۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان می دهیم تا دم بکشد و طلایی شود سپس روی ته چین را با زرشک تزئین می کنیم. نوش جان

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *