خورش به آلو ،کلم پلو شیرازی ، خورش بامیه  از انواع خورش های سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که در فصل پاییز پخته می شود. خورشت به آلو یکی از خورشت های سنتی شهر یزد می باشد که بیشتر این غذا را در فصل پاییز با به نوبرانه تهیه می کنند. خورشت به آلو از خواص غذایی بالایی برخوردار بوده و بسیار خوش خوراک می باشد. این خورش را می توان بنا به ذائقه تان شیرین و یا ملس تهیه کرد.
اگر از طرفداران این خورش خوشمزه هستید می توانید میوه به را فریز کنید و در فصل های دیر سال هم از خوردن این خورش لذت ببرید. این خورش را در مناطقی از کشور با نام خورش به و آلو شناخته می شود.
بِه خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص میوه بِه می توان به کمک به سلامت دستگاه گوارش ، سم زدایی کبد ، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و کنترل فشار خون اشاره کرد. در ادامه طرز تهیه خورش به آلو را به شما آموزش خواهیم داد، با بهارنارنج همراه باشید

 

مواد لازم خورش به آلو مجلسی

  • به بزرگ : ۲ عدد
  • پیاز متوسط : ۲ عدد
  • آلو خورشتی : ۱۰ عدد
  • شکر : ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع : به میزان لازم
  • گوشت خورشتی : ۴۰۰ گرم
  • آب لیمو ترش : ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه : به میزان لازم

پیشنهاد : برای آشنایی با طرز تهیه خورش قیمه میتوانید مطالعه کنید.

خورش به آلو

طرز تهیه خورش به آلو خوشمزه

  1. برای تهیه خورش به و آلو با گوشت ابتدا پیازها را پوست میگیریم سپس به صورت نگینی ریز خرد کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن داخل قابلمه می ریزیم. پس از اینکه روغن داغ شد پیازهای خرد شده را اضافه میکنیم و تفت می دهیم تا کمی نرم و سبک شوند.
  2. در ادامه مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که زردچوبه کاملا به خورد پیاز برود.
  3. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را پس از اینکه شستشو دادیم به صورت قیمه ای ( شبیه به خورش قیمه ) خرد میکنیم . در این مرحله گوشت را به همراه مقداری فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه می کنیم و با پیاز تفت می دهیم. تفت دادن گوشت را تا جایی ادامه می دهیم تا گوشت به طور کامل سرخ شود و رنگش تغییر کند. بعد از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش اضافه میکنیم.
  4. توجه داشته باشید اضافه کردن رب گوجه فرنگی به خورش کاملا اختیاری است. اضافه کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود طعم و رنگ خورش بهتر شود . البته باید رب گوجه فرنگی را به طور کامل سرخ کنید تا طعم و بوی خامی اش از بین برود.
  5. درب قابلمه را میگذاریم و اجازه می دهیم گوشت با حرارت ملایم بپزد. در همین حین باید به را آماده کنیم. برای این منظور به ها را می شوییم و به صورت مکعبی درشت خرد می کنیم. (نکته مهم در مورد خرد کردن به ها این است که نباید خیلی ریز خرد شوند. در صورتی که به ها را ریز خرد کنید به دلیل اینکه به بافت نرمی دارد خیلی زود له می شود و در پایان پخت ظاهر خورش را خراب می کند. )
  6. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایه به تابه اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد به ها را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا به ها طلایی شوند . تفت دادن به ها باید به حدی باشد که فقط کمی منسجم شوند و نیاز به تفت دادن زیاد نیست. به ها باید به اندازه ای تفت داده شوند که پس از اضافه کردن به خورش له نشوند.
  7. بعد از اینکه به ها آماده شدند صبر می کنیم تا گوشت ها به طور کامل پخته شوند سپس به ها را به همراه کمی نمک به آن اضافه می کنیم. حرارت زیر خورش را ملایم کنید تا خورش به طور کامل جا بیفتد ، برای جا افتادن خورش حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.
  8. آلو خورشتی را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد می خیسانیم سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش به همراه شکر و آبلیمو به قابلمه اضافه می کنیم. اجازه می دهیم خورش به غلظت به کافی برسد سپس به همراه نان یا برنج سرو می کنیم . نوش جان

پیشنهاد : به پیشنهاد بهارنارنج میتوانید مقاله طرز تهیه خورش به آلو مطالعه کنید.

خورش به و آلو

طرز تهیه خورش به آلو با مرغ 

برای تهیه این خورش خوشمزه با مرغ به دو روش می توانیم عمل کنیم؛ روش اول گوشت مرغ را مانند گوشت خورشتی خرد کنیم و به خورش اضافه کنیم و روش دوم اینکه گوشت را به صورت تکه ای مانند خورشت مرغ اضافه کنیم.
اگر می خواهید برای دستور بالا گوشت مرغ را مانند گوشت خورشتی خرد کنید ۶۰۰ گرم گوشت مرغ احتیاج دارید و اگر می خواهید گوشت را به صورت تکه ای به خورش اضافه کنید باید از ۴ تکه گوشت ران یا سینه مرغ استفاده کنید.

پیشنهاد : در سایت چیشی می توانید طرز تهیه خوراک مرغ لیمویی را از اینجا مطالعه کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *