دمپختک گوشت یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و مفید می باشد که می توانید با مواد اولیه مختلف آن را تهیه کنید. دمپختک گوشت کازرونی یکی از دمپختک های بسیار لذیذ می باشد که از گوشت و لوبیا چشم بلبلی و کلم قمری تهیه می شود که ترکیب این مواد باهم بسیار فوق العاده می باشد. این دمپخت خوشمزه در کازورن و بوشهر و شیراز تهیه می شود و در هر شهر رسپی ها کمی متفاوت می باشد. وجود کلم قمری در این غذا بسیار ارزشمند است

چلو گوشت خوشمزه یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که به طور معمول در مجالس و مهمانی های مهم سرو می شود.

دمپخت گوشت کازرونی مجلسی

  • برنج : ۴ پیمانه

  • کلم قمری : نصف کلم قمری

  • پیاز : ۳ عدد

  • برگ سیر : ۴ عدد

  • ترخون خشک : ۱ قاشق غذاخوری

  • شوید تازه : ۵۰۰ گرم

  • گوشت گوسفندی : ۵۰۰ گرم

  • لوبیا چشم بلبلی : یک سوم پیمانه

  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم

  • پودر دارچین و پودر زنجبیل : به میزان لازم

  • پودر لیمو عمانی و زردچوبه : به میزان لازم

طرز تهیه

  1. برای تهیه دمپخت گوشت خوشمزه در ابتدای کار برنج را شسته و به همراه ۱ قاشق مرباخوری نمک درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس زمان می دهیم به مدت ۱ تا ۲ ساعت درون آب بماند تا کاملا خیس بخورد.
  2. در این مرحله لوبیا چشم بلبلی را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم تا به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. بعد از گذشت ۲ ساعت ، ۱ عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.
  3. در ادامه مقداری روغن مایع به قابلمه می افزاییم و قابلمه را روی حرارت متوسط می گذاریم، سپس مقداری زردچوبه به تابه افزوده و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود و عطر زردچوبه خارج شود.سپس گوشت را به صورت درشت خرد می کنیم.
  4. در این مرحله گوشت را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت کاملا سرخ شده و تغییر رنگ بدهد. حالا مقداری فلفل سیاه و نمک به قابلمه اضافه کرده و لوبیا چشم بلبلی را آبکشی می کنیم.
  5. در ادامه مقداری پودر دارچین، پودر زنجبیل و پودر لیمو عمانی به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. حالا کلم قمری را می شوییم و به صورت مکعبی یکسان خرد می کنیم.
  6. در این مرحله مواد درون قابلمه را به مدت ۱ دقیقه تفت می دهیم، سپس ۵ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و زمان می دهیم آب جوش بیاید. زمانی که آب جوش آمد، درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم مواد به مدت ۲ تا ۳ ساعت بپزند.
  7. پس از گذشت این زمان پیازهای باقی مانده را به صورت درشت خرد کرده، همراه با مقداری پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر لیمو عمانی و ترخون خشک درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و کلم قمری را از قابلمه خارج می کنیم.
  8. سپس کلم قمری های پخته شده را به قابلمه حاوی پیاز اضافه کرده و با گوشت کوب برقی به خوبی میکس می کنیم تا مواد کاملا پوره شوند. حالا شوید و برگ سیر را شسته و به صورت ریز خرد می کنیم.
  9. در این مرحله شوید را به همراه برگ سیر و زردچوبه درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس مقداری آب به قابلمه می افزاییم و اجازه می دهیم سبزیجات بپزند. زمانی که سبزیجات پختند، آب گوشت را به قابلمه می افزاییم.
  10. در این مرحله مجددا ۲ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده، سپس اجازه می دهیم آب درون قابلمه جوش بیاید. بعد از اینکه آب به نقطه جوش رسید، برنج را آبکشی کرده و به مقداری نمک به قابلمه اضافه می کنیم.
  11. سپس اجازه می دهیم برنج بجوشد تا آب درون قابلمه تبخیر شود، سپس گوشت و لوبیا چشم بلبلی را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه مواد را به آرامی مخلوط کرده و درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم.
  12. در این مرحله شعله پخش کن را روی حرارت ملایم گذاشته، سپس قابلمه را روی آن قرار می دهیم تا دمپخت به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد. پس از گذشت این زمان دمپخت را به همراه ترشی سرو می کنیم. نوش جان.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *