هویج پلو شیرازی یک پلومخلوط خوش طعم و رنگی است. به دلیل استفاده از هویج در این غذا و رنگ نارنجی که در هویج پلو ایجاد می کند ، بسیار اشتها برانگیز است. هویج پلو را علاوه بر مرغ با گوشت چرخ کرده و گوشت تکه ای هم تهیه می کنند که این بستگی به میل و علاقه و در دسترس داشتن مواد دارد. حتما برای یکبار هم که شده هویج پلوی شیرازی یک غذای شیک و مجلسی است و میتوان برای میهمانی آن را سرو کرد.
حتما هویج پلو شیرازی را تهیه کرده و در کنار عزیزانتان از میل کردن آن لذت ببرید. در ادامه آموزش هویج پلوی اصیلِ شیرازی را خدمت شما ارائه می دهیم .

مواد لازم هویج پلو شیرازی با مرغ

  • برنج : ۴ پیمانه

  • هویج : ۳ تا ۴ عدد

  • خلال پوست پرتقال : نصف پیمانه

  • خلال بادام : ۲ قاشق غذاخوری

  • خلال پسته : ۲ قاشق غذاخوری

  • زعفران دم کرده غلیظ : ۲ قاشق سوپ خوری

  • زرشک : ۱/۲ پیمانه

  • هل : ۱ قاشق چایخوری

  • دارچین : ۱ قاشق چایخوری

  • کره : ۲۵ گرم

  • روغن مایع : به میزان لازم

  • شکر : نصف پیمانه

  • آبلیمو :۱ قاشق غذا خوری

  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه : به مقدار لازم

  • پیاز : ۲ عدد

  • مرغ : ۵۰۰ گرم

طرز تهیه هویج پلو به روش شیرازی

  1. برای تهیه هویج پلو مجلسی شیرازی در ابتدا خلال بادام را به همراه کمی آب برای مدتی داخل ظرفی میریزیم تا خلال ها خیس بخورند.
  2. سپس یکی از پیاز‌ها را شسته و پوست می کنیم ، به صورت نگینی خرد میکنیم و کنار می گذاریم.
  3. در این مرحله هویج ها را می شوییم و پوست می گیریم . با استفاده از یک رنده درشت هویج ها را رنده میکنیم. همچنین میتوانیم بجای استفاده از رنده هویج ها را خلالی خرد کنیم.
  4. سپس نوبت پختن مرغ‌هاست . ابتدا یک پیاز را شسته و پوست میگیریم بعد به صورت خلالی خرد میکنیم. در ظرفی مناسب کمی روغن ریخته و روی شعله قرار میدهیم تا کمی داغ شود سپس پیاز را به آن اضافه کرده تا کمی شیشه ای و نرم شود. مرغ را به پیاز اضافه کرده و ادویه ها را به آن می افزاییم تا کمی تفت بخورند و در نهایت کمی آب به آن اضافه می کنیم و اجازه میدهیم تا بزند و آببه جوش آید.
  5. مقداری زعفران دم کرده در نیم ساعت اخر به مرغ اضافه میکنیم تا مرغ هویج پلوی شما خوش طعم و عطر شود. بعد از اینکه مرغ کاملا پخت زیر گاز را خاموش کنید و مرغ‌ها را از قابلمه خارج میکنیم. استخوان های آن را جدا کرده و مرغ ها را به قطعات کوچکتر خرد میکنیم.
  6. یک ماهیتابه بزرگ بردارید و داخلش کمی روغن بریزید. پیازی را که به صورت نگینی خرد کرده بودیم را به روغن اضافه میکنیم تا کمی نرم و شیشه ای شوند سپس مرغ‌های خرد شده در مرحله قبل را داخل ماهیتابه بریزید و شروع به تفت دادن کنید. بعد از آن که مرغ ها سرخ شدند آن را از تابه خارج کرده و داخل یک بشقاب می ریزیم و کنار می گذاریم.
  7. در این مرحله خلال بادام ها را از آب خارج کرده و از صافی رد می کنیم.
  8. خلال هویج یا هویج‌های رنده شده را داخل ماهیتابه‌ای که در مراحل قبلی مرغ را داخل آن‌ها تفت داده بودیم می ریزیم و تفت می دهیم. زیر شعله گاز را کم می کنیم و کمی روغن به هویج‌ها اضافه می کنیم. برای طعم دار کردن هویج‌ها در این مرحله باید آبلیمو اضافه کنیم.
  9. در این مرحله نوبت اضافه کردن زرشک و شکر و زعفران به هویج است که طعم اصلی هویج پلو شیرازی را تشکیل می‌دهند. مواد را هم بزنید و دقت کنید تا زرشک‌ها نسوزند تا غذا طعم بدی نگیرند.
  10. قبل از اضافه کردن خلال مغز‌ها زیر گاز را خاموش کنید . سپس خلال بادام و پوست پرتقال را اضافی کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط یکدست شود.
  11. در این مرحله باید برنجمان را آبکش کنیم. ابتدا داخل قابلمه آب و نمک میریزیم و روی شعله قرار میدهیم تا به جوش آید . سپس برنج خیس کرده را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم کمی بپزد و بعد ۷ تا ۱۰ دقیقه برنج را تست میکنیم که قسمت بیرونی آن نرم باشد و درون آن سفت باشد. سپس آبکش میکنیم.
  12. به قابلمه مقداری روغن مایع اضافه کنید و نان یا سیب زمینی کف قابلمه بچینید، سپس با یک کفگیر مقداری از برنج را در کف قابلمه بریزید و در ادامه مقداری از مایه هویج را که در مرحله قبل درست کردیم را به قابلمه اضافه کنید و همین روند را ادامه دهید تا مواد تمام شود. این کار باید به صورت لایه لایه تکرار شود. سپس درب قابلمه را با دمکنی بگذارید و اجازه دهید ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت روی گاز با شعله متوسط بپزد. سپس هویج پلو شیرازی مجلسی ما آماده سرو است.
    برنج را کشیده و مرغ ها را روی آن میچینیم. سپس سرو می کنیم. نوش جان

ویدئو آموزش هویچ پلو شیرازی

نکات مهم پخت هویج پلو شیرازی

  1. قبل از اضافی کردن زرشک دقت کنید که زرشک‌ها را به خوبی الک کنید و بشویید. نکته‌ی مهم در پخت زرشک این است که مدت زیادی نباید حرارت دیده و پخته شود زیرا تلخ و تیره می‌شود. همچنین شکر برای این است که ترشی بیش از حد زرشک را گرفته و مقدار آن کاملا سلیقه‌ای است.
  2. برای خلال پوست پرتقال مهم است که قسمت سفیدی پوست پرتقال را جدا کنید، زیرا طعم تلخی بدی به غذا می‍دهد. برای گرفتن تلخی خلال پرتقال می‌توانید از این روش استفاده کنید: آب سرد روی آن بریزید وسپس روی حرارت زیاد قرار دهید وقتی آب جوش آمد، خلال‌های پوست پرتقال را آبکش کنید و مجددا آب سرد روی آن بریزید و اجازه دهید جوش بیاد و تا سه مرتبه این کار را انجام دهید.
  3. بهترین نوع هویج برای پخت هویج پلو شیرازی، هویج فرنگی نارنجی است تا رنگ و لعاب بهتری به غذای شما بدهد.
  4. برای خوشمزه‌تر شدن هویج پلو می‌توانید از کره یا روغن کرمانشاهی استفاده کنید.
  5. اگر به طعم ملس علاقه دارید در بعضی رسپی‌های هویج پلو اشاره شده که می‌توانید از مقدار کمی رب انار نیز در تهیه مایه آن استفاده کنید.
  6. همچنین این غذا با میزان بیشتری شکر و زعفران و حذف زرشک، به شیرین پلو یا هویج پلوی اصفهانی نیز معروف است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *