طرز-تهیه-قهوه-فرانسه

 

قهوه فرانسه چیست ؟

قهوه فرانسه قهوه نسبتا رقیق است . این قهوه از پر طرفدارترین قهوه های جهان است که چون به روش فرانسوی تهیه میشود به آن قهوه فرانسه گفته میشود. قهوه فرانسه برخلاف اسپرسو که در فنجان کوچک سرو میشود در لیوان یا فنجان بزرگ سرو میشود.در این نوع قهوه چون کافئین و آب به مدت بیشتری در مجاورت هم میمانند کافئین خوبی دارد ، با این وجود قهوه سبکی است و برای صبحانه انتخاب خوبی است. این قهوه را با دستگاهی به نام فرنچ پرس تهیه میکنند.

کافئین قهوه فرانسه در حالت عادی کمتر از بقیه قهوه هاست . مثلا یک فنجان اسپرسو سه برابر بیشتر از قهوه فرانسه کافئین در همان اندازه دارد .

نکته : کافئین قهوه در حالت کلی به نوع دانه های قهوه بستگی دارد. هر چه مقدار روبوستا در یک بسته قهوه بیشتر باشد کافئین آن هم بیشتر است.

قهوه فرانسه بخوریم یا خیر ؟

قهوه فرانسه را حتما یکبار امتحان کنید اگر خوشتان آمد و از نوشیدن آن لذت بردید دستگاه آن را تهیه کنید و برای درست کردنش در منزل اقدام کنید.قهوه فرانسه را در قوری میتوان چند ساعت گرم نگه داشت . به همین دلیل برای پذیرایی از میهمان مناسب است.

قهوه فرانسه چگونه تهیه میشود ؟ 

از طریق دو نوع دستگاه میتوان قهوه فرانسه را تهیه کرد. ۱- فرنچ پرس ۲- قهوه ساز برقی

 

قهوه مناسب قهوه فرانسه :

برای تهیه قهوه فرانسه لازم است ابتدا قهوه مناسب آن را تهیه کرد. بهتر است قهوه ای که برای قهوه فرانسه استفاده میشود درشت باشد و برشتگی نسبتا ملایمی داشته باشد . اگر در خانه آسیاب ندارید بهتر است که پودر قهوه تهیه کنید. اگر به صورت اینترنتی خرید انجام میدهید بهتر است با خواندن توضیحات محصول مطئن شوید که برای تهیه قهوه فرانسه مناسب است .

 

چه مقدار آّب مورد نیاز است ؟

مقدار آب مورد نیاز برای تهیه قهوه فرانسه به ازای هر یک قاشق غذاخوری قهوه به نصف فنجان آب نیاز است که البته با توجه به سلیقه و مزاج خود میتوانید این مقدار را کم یا زیاد کنید .

 

مواد لازم قهوه فرانسه با دستگاه فرنچ پرس

برای تهیه قهوه فرانسه با دستگاه فرنچ پرس به مواد زیر لازم داریم :

  • دستگاه فرنچ پرس
  • دانه یا پودر قهوه مناسب
  • آب

طرز تهیه قهوه فرانسه :

  • برای تهیه قهوه فرانسه خوشمزه درابتدا آب را میگذاریم تا گرم شود و قبل از اینکه به جوش آید آن را از روی شعله برمیداریم.
  • در این مرحله درپوش و اهرم دستگاه فرنچ پرس را برداشته و و قهوه را داخل دستگاه میریزیم.
  • حال کمی آب داغ را روی قهوه میریزیم تا خیس بخورد . حدود ۳۰تا ۴۵ ثانیه صبر میکنیم .
  • سپس به صورت دورانی باقی آب را به قهوه اضافه میکنیم تا زیر نوار بالای بدنه فرنچ پرس پر شود.
  • در فرنچ پرس را میبندیم و حدود ۳ الی ۵ دقیه صبر میکنیم. سپس صافی فرنچ پرس را به سمت پایین فشار میدهیم تا قهوه صاف شود . قهوه آماده سرو کردن است.

نکته : برخی دستگاه های قهوه ساز دارای دکمه چرخشی هستند که برای تنظیم میزان سنگینی طعم قهوه است. از light   تا heavy   درجه بندی شده است. اگر که تمایل دارید قهوه سبک تری تهیه کنید باید درجه را روی light  تنظیم کنید. و اگرمیخواهید قهوه سنگین تری میل کنید باید روی heavy  تنظیم کنید. متعادل ترین حالت بین این دو گزینه است.

قهوه فرانسه با پودر کاکائو

برای تهیه دو فنجان قهوه فرانسه با پودر کاکائو باید یک چهارم قاشق غذاخوری پودر کاکائو را همراه با دو قاشق غذاخوری پودر قهوه داخل فرنچ پرس بریزیم و دم کنیم .این نوشیدنی گرم با طعم عالی آماده است . نوش جان

قهوه فرانسه با شیر

قهوه فرانسه با شیر یک نوشیدنی خوش طعم است و نسبت به قهوه خالص با آب سبک تر و رقیق تر است که میتوانید در مهمانی ها از آن برای سرو استفاده کنید. برای درست کردن آن ابتدا قهوه فرانسه را در فرنچ پرس دم میکنیم . شیر را هم در شیر جوش داغ میکنیم . برای سرو از هرکدام به میزان دلخواه ترکیب و میل میکنیم .

قهوه فرانسه و عسل

عسل یک شیرین کننده و طعم دهنده طبیعی و خوشمزه است و معمولا قهوه نوش ها از عسل بجای شکر برای شیرین کردن قهوه استفاده میکنند.

شاید برایتان جالب باشد که متخصصین تغذیه برای کاهش وزن به افرادی که قصد کم کردن وزن دارند استفاده از عسل در قهوه را بجای شکر توصیه میکنند.زیرا علاوه بر خوش طعم تر شدن قهوه کالری کمتری نسبت به شکر دارد .

 

قهوه فرانسه با طعم دهنده وانیل

وانیل یک طعم دهنده عالی و پرکاربرد است. برای افزودن طعم دهنده وانیل ابتدا سیروپ یا شربت وانیل را کف فنجان میریزیم و سپس قهوه را روی آن میریزیم .

قهوه فرانسه با دارچین

اضافه کردن دارچین به قهوه فرانسه یکی از بهترین طعم دهنده ها برای قهوه صبحگاهی است .برای اینکار بهتر است تکه های دارچین را داخل فرنچ پرس گذاشته و با قهوه دم کنیم تا داخل قهوه داغ تمام خواص و طعم خود را آزاد میکند.

نکات مهم

  • قهوه فرانسه نباید مدت زیادی در فرنچ پرس باقی بماند . بلافاصله باید میل کنید.
  • بسته به سلیقه شما بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان لازم است تا قهوه آماده شد. هر چی از این زمان بیشتر بماند قهوه غلیظ تر و البته تلخ تر میشود.
  • کیفیت آب تاثیر زیادی در طعم قهوه دارد. بهتر است از آب تصفیه یا آب معدنی استفاده کنید.
  • اکثر فرنچ پرس ها یه پیمانه برای اندازه گیری مقدار قهوه استفاده میشود .
  • برای طعم دادن به قهوه میتوانید از شیر یا شکر استفاده کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *